Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 14 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Magický svět G. G. Márqueze
KRÁLÍKOVÁ, Veronika
Tato diplomová práce je zaměřena na analýzu děl Gabriela Garcíi Márqueze, která patří do oblasti magického realismu. Základem práce je specifikovat rysy magického realismu a jedním z důležitých textů pro tuto část práce je Zázračné reálno a magický realismus Evy Lukavské. Další kapitola z teoretické části je věnována rozboru fikce a fikčních světů. Pro tuto kapitolu využívám jako podklad dílo Heterocosmica Lubomíra Doležela a knihu Co dělá fikci fikcí od Dorrit Cohnové. Přínosným dílem pro tuto diplomovou práci je biografie Garcíi Márqueze od Geralda Martina. Pro diplomovou práci je zdrojem informací doplňující analýzy děl, ale taktéž částečně sama důvodem k rozboru. Analyzovanými díly jsou knihy Sto roků samoty, Zlá hodina, Plukovníkovi nemá kdo psát a povídky "Pohřeb Velké matky", "Oči modrého psa" a "Neuvěřitelný a tklivý příběh o bezelstné Eréndiře a její ukrutné babičce" ze stejnojmenných souborů. Zvolená díla vznikla v první polovině autorova tvůrčího období a jsou mezi nimi rozestupy pouze v řádu let. Objevují se v nich podobné či shodné tematické prvky a ty by mohly být odpovědí na otázku, jež je též součástí výzkumu v této diplomové práci, a sice otázku po kompaktnosti světa Gabriela Garcíi Márqueze - jedná se o jeden svět, či je jich vícero? Rozbor děl tvoří praktickou část práce, jejímž výstupem budou prvky magického realismu. Prvky budou též porovnány a zhodnoceny. Doplňující kapitolu práce tvoří návrh pojmout dílo Garcíi Márqueze k rozboru v rámci kulturní antropologie. Pro tuto kapitolu tvoří základní literaturu publikace Václava Soukupa.
Parallelism in the Poetics of Juan Rulfo and María Luisa Bombal
Norocká, Monika ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
Cieľom tejto diplomovej práce je upozorniť na podobnosť medzi dielom jedného z najvýznamnejších hispanoamerických autorov 20. storočia, Mexičana Juana Rulfa, a jeho o niečo menej známej chilskej kolegyne, Maríe Luisy Bombalovej. Hoci diela oboch autorov boli často spájané s počiatkami tzv. magického realizmu, literárna kritika sa doteraz podrobnejšie nezaoberala štúdiom paralelizmu medzi ich poetikami. Práca sleduje odklon týchto autorov od typu literatúry dominantnej v ich dobe a ich snahu o jej renováciu. Ďalej sa zaoberá podobnosťou v ponímaní smrti v ich dielach a všíma si aj vplyv severskej literatúry na ich tvorbu. Ďalšia časť práce je venovaná paralelizmu medzi postavou Susany San Juan z Rulfovho Pedra Párama a Bombalovej hrdinkami. Okrem toho práca reflektuje aj to, aký bol osobný vzťah medzi spisovateľmi, ktorými sa zaoberáme.
Irácká exilová literatura
Klasová, Pamela Markéta ; Ondráš, František (vedoucí práce) ; Oliverius, Jaroslav (oponent)
Tato diplomová zkoumá dílo současného iráckého exilového spisovatele Ḥasana Blásima a zařazuje ho do rámce magického realismu. Zároveň argumentuje pro formálnější a širší definici magického realismu, která zahrnuje i svět bez nadpřirozených jevů. Magicko-realistické prvky povídkové sbírky Madžnún sáḥat al- ḥurríja (Blázen z náměstí Svobody) podtrhují nejdůležitější témata povídek, jež se vztahují ke katastrofám moderní irácké společnosti posledních třiceti let. Svým důrazem na dokumentaci moderní historie Iráku, jíž dominuje válka a exil, se tak dílo zařazuje mezi díla narativní dokumentární tvorby, jejichž cílem je přispět ke kolektivnímu vědomí národa. Přesto ale magicko-realistický element v Blásimově díle není pokusem o vytváření alternativního kulturního světa. Nadpřirozeno v Blásimově díle funguje metaforicky a vztahuje se výhradně k reálnému světu válek a násilí, ve kterém se lidé pod tíhou okolností mění ve zvířata a kanibaly a který je sám o sobě magický. Ve druhé rovině je Blásimovo dílo diskutováno i na pozadí postkoloniálních teorií, jež prošly od svého průniku na pole humanitních studií spletitým vývojem a v nedávné době byly podrobeny kritice, například právě ze strany akademiků zabývajících se arabskou literaturou. Blásimovo dílo slouží jako doklad toho, že se postkoloniální...
Mezi historiií a současností. Vybrané prózy Jurije Bujdy
Zhabska, Kseniia ; Ulbrechtová, Helena (vedoucí práce) ; Chlaňová, Tereza (oponent)
(česky) Cílem mé diplomové práce je analýza prózy Jurije Bujdy, a to především cyklu povídek Pruská nevěsta, v níž budu hledat prvky magického realismu. Dalším předmětem mého zájmu bude analýza reflexe historické paměti obyvatel Kaliningradské oblasti. Budu pracovat s dostupnými studiemi, které se týkají magického realismu jako takového včetně jedné práce o magickém realismu u samotného Jurije Bujdy, a dále s výběrem z dostupných prací týkajících se historické a traumatické kolektivní paměti. Přínosem této práce bude analýza prózy Jurije Burdy (která zatím není komplexně prostudována) a její prezentace v kontextu soudobé evropské literární vědy. Klíčová slova: cyklus, magický realismus, paměť, trauma, Jurij Bujda, ruská literatura 20. století
Podivné fantastično. Problematika chápání Michala Ajvaze jako autora magického realismu .
Klimecká, Ester ; Kubíček, Tomáš (vedoucí práce) ; Mocná, Dagmar (oponent)
V práci je zkoumána otázka, nakolik je možné považovat českého spisovatele Michala Ajvaze za autora magického realismu. Ajvazovo texty, podobně jako díla magického realismu, často pracují se začleněním nadpřirozeného objektu či události do přirozeného fikčního světa. Práce ve zkoumané literatuře analyzuje povahu těchto magických motivů a událostí, stejně jako literární techniky, kterých je k dosažení této specifické poetiky užíváno. Studiem kanonických textů magického realismu, jako je například román Sto roků samoty od G. G. Márqueze, Dům duchů od Isabel Allende nebo Rushdiův román Děti půlnoci, jsme schopni lépe uchopit strukturu literárního žánru magického realismu a porovnat jej s texty Michala Ajvaze. Ve studii se zaměřujeme zejména na dva rané Ajvazovi romány - fantastické Druhé městě (1993) a filozofickou prózu Zlatý věk (2001). KLÍČOVÁ SLOVA Michal Ajvaz, magický realismus, postmodernismus, Druhé město, Zlatý věk
Magický realismus v perské a saúdské próze
Vojtíšková, Věra ; Ondráš, František (vedoucí práce) ; Nováková, Soňa (oponent) ; Lišková, Iva (oponent)
Disertační práce Magický realismus v perské a saúdské próze vychází z předpokladu, že fenomén magického realismu se neomezuje pouze na kultury zatížené dědictvím kolonialismu, ale je přenositelný na literární díla tvořená v podmínkách systematického násilí kdekoli na světě. Předchozí výzkum autorky disertační práce prokázal paralely v dynamice politicko-společenského vývoje Íránu a Saúdské Arábie ve 20. století, a to především ve vztahu státní moci k občanům a v situaci žen ve společnosti, přičemž ve druhé polovině 20. století dochází k silné institucionalizaci tradičních patriarchálních, androcentrických a misogynních společenských paradigmat. Ženy na tuto situaci reagují zejména v posledních třiceti letech zvýšenou literární aktivitou, která se tak stává důležitým prostředkem seberealizace a emancipace. Skutečnost, že se jak v Íránu, tak v Saúdské Arábii objevily významné představitelky magického realismu, vedla k orientování badatelského záměru na prostudování relevantnosti tohoto konceptu pro perskou a saúdskoarabskou prózu, na prozkoumání způsobů reflexe genderové tématiky a jejich porovnání v obou literaturách. Těchto cílů bylo dosaženo prostřednictvím podrobné případové studie děl autorek z obou zemí. Vybrány byly romány Sídí Waḥdáno saúdskoarabské spisovatelky Radži c Álim a Zanán bedún-e...
Parallelism in the Poetics of Juan Rulfo and María Luisa Bombal
Norocká, Monika ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
Cieľom tejto diplomovej práce je upozorniť na podobnosť medzi dielom jedného z najvýznamnejších hispanoamerických autorov 20. storočia, Mexičana Juana Rulfa, a jeho o niečo menej známej chilskej kolegyne, Maríe Luisy Bombalovej. Hoci diela oboch autorov boli často spájané s počiatkami tzv. magického realizmu, literárna kritika sa doteraz podrobnejšie nezaoberala štúdiom paralelizmu medzi ich poetikami. Práca sleduje odklon týchto autorov od typu literatúry dominantnej v ich dobe a ich snahu o jej renováciu. Ďalej sa zaoberá podobnosťou v ponímaní smrti v ich dielach a všíma si aj vplyv severskej literatúry na ich tvorbu. Ďalšia časť práce je venovaná paralelizmu medzi postavou Susany San Juan z Rulfovho Pedra Párama a Bombalovej hrdinkami. Okrem toho práca reflektuje aj to, aký bol osobný vzťah medzi spisovateľmi, ktorými sa zaoberáme.
Vizuální prostředí a imaginace v díle G. Garcíi Márqueze
Blažková, Kristina ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Holub, Jiří (oponent)
v českémjazyce: V této práci se zaměřuji na samotné prostředí vybraných dílech tzv. macondského cyklu, do kterých Gabriel García Márquez zasazoval děj. Mým cílem je zmapovat způsob, jakým García Márquez popisuje prostředí, události a jednání postav. Z pohledu čtenáře porovnávám, nakolik jsou to popisy prostředí a obyvatel Jižní Ameriky a nakolik projev autorovy obrazotvornosti využívající magických prvků, alegorie a metafor. Zdůrazňuji roli kulis a živých obrazů ve vybraných dílech, především ale v románu Sto roků samoty, a nakolik tím Gabriel García Márquez přispěl k nové narativní metodě.
Typologie postav v románovém díle Dům duchů Isabely Allendové
Novotná, Tereza ; Poláková, Dora (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje nejen samotné analýze, ale i vývoji a proměnám postav v románovém díle Dům duchů chilské spisovatelky Isabely Allendeové. Práce se v úvodu zabývá obdobím hispanoamerické prózy dvacátého století s důrazem na magický realismus a s tím související spiritualitou a historickými událostmi Chile 20. století. Text se také zaměřuje na obecnou teorii postav a nastiňuje děj a strukturu románu. Dále jsou tyto poznatky aplikovány na románové postavy tohoto díla. Závěrem jsou shrnuty výsledky provedeného zkoumání a je vyvrácen negativní náhled na literaturu Isabely Allendeové. Je dokázáno, že Dům duchů je právem zařazován do období latinsko amerického post boomu a také to, že se nejedná o román lehčího typu literatury.
Irácká exilová literatura
Klasová, Pamela Markéta ; Ondráš, František (vedoucí práce) ; Oliverius, Jaroslav (oponent)
Tato diplomová zkoumá dílo současného iráckého exilového spisovatele Ḥasana Blásima a zařazuje ho do rámce magického realismu. Zároveň argumentuje pro formálnější a širší definici magického realismu, která zahrnuje i svět bez nadpřirozených jevů. Magicko-realistické prvky povídkové sbírky Madžnún sáḥat al- ḥurríja (Blázen z náměstí Svobody) podtrhují nejdůležitější témata povídek, jež se vztahují ke katastrofám moderní irácké společnosti posledních třiceti let. Svým důrazem na dokumentaci moderní historie Iráku, jíž dominuje válka a exil, se tak dílo zařazuje mezi díla narativní dokumentární tvorby, jejichž cílem je přispět ke kolektivnímu vědomí národa. Přesto ale magicko-realistický element v Blásimově díle není pokusem o vytváření alternativního kulturního světa. Nadpřirozeno v Blásimově díle funguje metaforicky a vztahuje se výhradně k reálnému světu válek a násilí, ve kterém se lidé pod tíhou okolností mění ve zvířata a kanibaly a který je sám o sobě magický. Ve druhé rovině je Blásimovo dílo diskutováno i na pozadí postkoloniálních teorií, jež prošly od svého průniku na pole humanitních studií spletitým vývojem a v nedávné době byly podrobeny kritice, například právě ze strany akademiků zabývajících se arabskou literaturou. Blásimovo dílo slouží jako doklad toho, že se postkoloniální...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 14 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.